Kolumbia to niesamowity kraj, który rozkochał mnie w sobie bez pamięci. Wciąż mało europejskich podróżników wybiera Kolumbię jako cel podróży, stąd powstał pomysł na serię wpisów i praktyczne wskazówki z tego niedocenionego krańca świata. Jeśli dopiero planujesz podróż w ten region, poniższy wpis pomoże Ci w pierwszych przygotowaniach. Po przeczytaniu będziesz mieć rozeznanie jaka jest Kolumbia, poznasz praktyczne wskazówki przed podróżą, bezpieczeństwo, zaplanujesz wydatki, jak się przemieszczać i na co uważać.

Lokalizacja

Kolumbia jest położona w północno – zachodniej części Ameryki Południowej. Jest jedynym krajem tego kontynentu, który ma dostęp do Morza Karaibskiego oraz Pacyfiku. Ok. 2|3 kraju porastają dziewicze tereny Andów i Amazonii. Na mapie Kolumbia wydaje się małym państwem, a w rzeczywistości jest 4 razy większa od Polski. Ma obszar o powierzchni 1 139 825 km² i graniczy z 5 państwami. Zaczynając od najdłuższej granicy sąsiaduje z Wenzuelą, Brazylią, Peru, Ekwadorem oraz Panamą. Oprócz górskich krajobrazów czekają na Ciebie rajskie wyspy, Kolumbia ma ich, aż 7. Na Oceanie Spokojnym: Gorgona, Gorgonilla, Malpelo natomiast na Karaibach: San Andres, Providencia, Serrana i Roncador

Kolumbia kiedyś, a dziś

Jeszcze 30 lat temu kraj zmagał sie z wojną domową, dziś każdy żyje teraźniejszością. Nawet najbiedniejsze dzielnice w Medellin (Comuna 13) zostały skomunikowane z centrum. Każdy z mieszkańców ma czuć przynależność do miasta, a nie odizolowanie. Obecnie Kolumbia jest jednym z najbardziej nowoczesnych państw jakie widziałam. Oczywiście nadal możemy spotkać plemiona w górach, które się izolują. Ale zwiedzając Bogotę czy Medellin można się poczuć jak w niejednej europejskiej stolicy.

Znajdziecie tu mnóstwo oryginalnych sklepów, świetnych restauracji, urokliwych kamienic i pięknych mieszkańców. Kolumbijki lubią dobrze wyglądać i bardzo dbają o swój wygląd. W dużych miastach nie może zabraknąć dobej jakości salonów kosmetycznych, drogerii z kosmetykami oraz sklepów ze stylowymi ubraniami. Szczerze odwiedzając Kolumbię nie wiedziałam czego się spodziewać. Jest to nadal mało popularna destynacja wśród europejczyków przez to decyzja o odwiedzinach była jedną z lepszych. Pewnie dzięki temu Kolumbia tak mnie rozkochała w sobie.

Bezpieczeństwo

W mojej podróży po Kolumbii towarzyszyła mi przyjaciółka. Patrząc z perspektywy dwóch samotnie podróżujących kobiet czułyśmy się bezpiecznie. Na nasze bezpieczeństwo mogły wpływać poniższe czynniki:

• spałyśmy w bezpiecznych dzielnicach
  • zazwyczaj przemieszczałyśmy się uberem lub taxi, w ciągu dnia kilka razy metrem, autobusem i kolejką linową
  • nie chodziłyśmy obwieszone sprzętem, trzymałyśmy telefony i aparaty schowane pod kurtką lub w plecaku
  • gdy byłyśmy w tłumie trzymałyśmy plecak|torebkę z przodu
  • nie zostawiałyśmy torby|plecaka bez nadzoru
  • wieczorami chodziłyśmy po turystycznych dzielnicach

Czego nie można robić w Kolumbii

Ogółem jak to mówią lokalsi – No dar papaya – czyli nie dawaj papaji inaczej okazji. To kolejna ważna wskazówka w podróży po Kolumbii. Popularne są kradzieże w centrach dużych miast jak Bogota czy Medellin. Dlatego swoje wartościowe rzeczy zostaw w hotelu lub schowaj, aby nimi nie świecić. Na co jeszcze warto zwrócić uwagę podczas pobytu w Kolumbii:

• Nie zostawiaj swoich rzeczy bez nadzoru. Będąc na wycieczce zorganizowanej jedna z uczestniczek zostawiła na chodniku torebkę. Zanim sie obróciła już jej nie było, a byliśmy w małej miejscowości.
  • Nie trzymaj telefonu i pieniędzy w kieszeniach. Chociaż zauważyłam ze Kolumbijki noszą swoje telefony przy ciele, a dokładnie przy szewku od spodni|spódnicy.
  • Nie umawiaj się na randki z Tindera. To jeden z najpopularniejszych trików, aby zwabić turystę, uśpić i oskubać z oszczędności.
  • Nie kupuj narkotyków, ani nie zaczynaj rozmowy z tubylcami od Pablo Escobara. Dla nich to nie bohater, a osoba pokroju Hitlera.

Trzymając się wyżej wymienionych zasad na pewno będziesz czuć się w Kolumbii bezpiecznie :).

Strefa czasowa

Kolumbia jest jednym z nieliczych państw, które nie zmieniają czasu na letni/zimowy. Ma taki sam czas jak Cancun. Natomiast latem różnica między Polską a Kolumbią to 7 godzin wstecz, a zimą 6 godzin.

Język

Oficjlanym językiem w Kolumbii jest hiszpański. Szczerze polecam nauczyć się podstawowych zwrotów hiszpańskiego, bo bez tego jest ciężko się porozumieć. Super rozwiązaniem jest zapisanie sie na lekcje hiszpańskiego w Medellin czy Salento, aby lepiej poznać kulturę kraju. Kolumbijczycy mówią o sobie, że posługują się najładniejszym hiszpańskim ze wszystkich hiszpańskojęzycznych krajów. Jako osoba mówiąca po hiszpańsku język ten wydawał mi się bardzo twardy. Nie taki melodyjny jak w innych krajach jak Meksyk czy Hiszpania, za to Kolumbijczycy używają mnóstwo zwrotów grzecznościowych. Nigdy nie zapomnę tej serdeczności od praktycznie nieznanych mi osób.

Gniazdka elektryczne

W Kolumbii obowiązuje typ gniazdek A i B. Warto zabrać ze sobą przejściówkę podobną co w Stanach Zjednoczonych i Meksyku. Napięcie w gniazdku to 110V.

Internet

Sieć jaką miałyśmy okazję testować i szczerze polecam to Claro, wszędzie miała super zasięg. Cały pakiet jaki zakupiłyśmy w salonie kosztował 35 PLN. Kupiłyśmy jedną kartę i korzystałyśmy z niej obie w postaci hotspota. Nie wiemy ile zużyłyśmy z karty, ale przez 9 dni nie musiałysmy nic doładowywać. Sim karty są dostępne w galeriach handlowych u lokalnych operatorów typu Claro czy Tigo oraz w sklepach Tiendas D1.

Wiza

Aby wjechać do kraju potrzebujesz wypełnić przed wlotem i wylotem wniosek migracyjny online. Warto pamietać o lokalnych obostrzeniach przeciw Covid. Na ten moment wpuszczają zarówno osoby zaszczepione jak i z negatywnym wynikiem antygenowym lub PCR. Najnowsze zasady znajdziesz tutaj, a forlumarz online wypełnisz w tym miejscu. Kolejną kwestią o której warto pamietać jest, aby w dniu przylotu móc okazać bilet powrotny, nazwę hotelu oraz plan zwiedzania. Funkcjonariusze migracyjni mogą o to pytać i lepiej być przygotowanym. Nas dodatkowo pytali na ile dni przyjechałyśmy. Wiza turystyczna jest wydawana na maksymalnie 180 dni. Słyszałam też, że można dostać wizę na 3 miesiące, a później można ją przedużyć online o kolejne trzy.

Szczepienia

Wg. portalu medycyny podróży zalecane sa szczepienia na: dur brzuszny, żółta febrę, wzw a i b, błonica, tężec, wścieklizna. W regionie tym występuje prawodopobieństwo zachorowania malarią lub denge, dlatego zaleca się ochronę przed komarami. Aktualne wymogi znajdziesz tutaj.

Waluta i Ceny

Kolumbia ma również walutę peso, a dokładniej kolumbijskie COP, które ma równowartość 1000 COP = 1,05 PLN. To w tym kraju stałam się po raz pierwszy milionerką :P. Ceny są niższe w porównaniu do polskich czy meksykańskich realiów.

Przykładowe ceny w Kolumbii:

• kawa Cappucino 6 – 8 PLN
  • 0,5 l butelka wody 1 PLN

Jak dolecieć

My leciałyśmy bezpośrednio z Cancun do Medellin, a wracałyśmy z Bogoty. Lot trwał 4 h, natomiast z Europy możecie dolecieć z Frankfurtu, Amsterdamu czy Istambułu. Wewnątrz kraju najlepiej i najszybciej przemieszczać się samolotami. Siatka połączeń jest bogata, a wybór linii spory jak na jeden kraj. Możecie przemieszczać się między miastami liniami: Avianca, Wingo, Latam czy Viva. Linie mają tanie połączenia, ze wględu na ograniczenia lokalnych dróg i brak tuneli przez góry. Stąd podróż autobusem z Salento do Medellin zajmuje ok. 7h, a samolotem niecałą godzinę.

Transfer z lotniska

W obu przypadkach czy to z lotniska w Medellin czy Bogoty masz opcję taxi lub ubera. Obie formy są bezpieczne i w podobnych cenach. Pamiętaj, że taksówki w Kolumbii mają żółty lub biały kolor. My po wyjściu z lotniska w Medellin wsiadłyśmy przez przypadek do auta innego koloru. Przez chwilę miałyśmy ciarki na plecach czy na pewno dojedziemy do celu. Auta w Medellin są nowsze i lepiej wyposażone niż w Bogocie. Każdy ma interet w telefonie więc, można poprosić kierowcę o udostepnienie, aby śledzić trasę. Przejazd z lotniska do centrum Medellin kosztuje 90 PLN, a z lotniska do centrum Bogoty 40 PLN. Przykładowo za transfer z lotniska w Pereira do Salento zapłaciłyśmy 160 PLN. W tych cenach jest już zawarta opłata za autostradę. Transfer trwa od 40 minut do 1 h, zależy od korków.

Kiedy odwiedzić Kolumbię

W Kolumbii panuje wilgotniejszy klimat niż u nas w Meksyku. Dlatego zaleca się odwiedziny między grudniem a marcem lub od czerwca do sierpnia. Mogą występować przelotne opady, ale temperatury są umiarkowane, średnia dla Kolumbii to 19 stopni Celsjusa.

Ja odwiedziłam Kolumbię we wrześniu i miałyśmy kilka przelotnych opadów, ale bez dramatu jak nas straszono. Nie ma powodu do zmartwień, wystarczy być przygotowanym z parasolką, bo pogoda zmienia się tu jak w kalejdoskopie. Ze wględu na ukształtowanie terenu aplikacje pogodowe również w tej części świata sie nie sprawdzają.

Jakie ubrania warto spakować do walizki

Warto mieć ze sobą ubrania jak do krainy wiecznej wiosny i na cebulkę. Zdecydowanie jeśli planujesz odwiedzić Medellin, Bogotę i region kawy Quindio przyda Ci się więcej długiego odzienia. Do Bogoty nawet ciepłego, bo temperatury mogą spaść do 12 stopni w nocy. W karaibskiej części i nad Pacyfikiem przydadzą Ci się tylko krótkie rzeczy. Samo miasto Medellin ma przydomek krainy wiecznej wiosny. Jak wyjdzie słońce to od razu robi sie przyjemnie na thisrt i zwiewną spódnicę, a wieczorem na długie spodnie i jeansową kurtkę.

Przemieszczanie się po Kolumbii

Jak pisałam wyżej na dłuższych odcinkach polecam przemieszczanie się samolotami, aby zaoszczędzić czasu na transferze. Odnośnie innych środków komunikacji, z których możesz korzystać w dużych miastach jak Medellin czy Bogota polecam poniższe opcje. Każda z nich ma coś szczególnego, dlatego radzę przetestować wszystkie.

Autobus

Nim jechałyśmy z przystanku metra do turystycznej części Comuna 13. Przejazd kosztował 1,5 PLN i zajął ok 10 min. Sama jazda była przygodą, ponieważ kolumbijczycy mają zdecydowanie inną kulturę jazdy od europejczyków czy meksykanów. Dużo szarpało, ostre zakręty i sporo ulic pod górę, dlatego polecam mocno się trzymać, aby sie nie przewrócić :P. W każdym razie jest to jedyna opcja dostania się do „TEJ” części Comuna 13 bez chodzenia pod górę. Pomimo podniesionego ciśnienia polecam ten transport na krótkich trasach.

Metro

Jedyny odcinek metra znajduje się w Medellin. Aby z niego skorzystać, jak również kolejki linowej trzeba zakupić kartę w okienu na stacji. Karta kosztuje 6 PLN plus doładowanie. My powiedziałyśmy, że chcemy tylko przejechać na trasie kolejką i wrócić do centrum. Więc powiedzieli nam za ile musimy załadować, aby nie zostały nam pieniądze na karcie. Przejazd metrem zdecydowanie skraca czas przejazdu z punktu A do B i jest w dobrej cenie – 3 PLN za przejazd. Jednak zauważyłyśmy, że same stacje są oddalone ok. 10 min pieszo od interesujących nas miejsc tj. dzielnica Poblado czy Laurelas. Więc polecam jesli checie stawiać na przemieszczanie się metrem wybrać nocleg w okolicy stacji :).

Samoloty

Siatka połączeń wewnątrz kraju jest świetnie rozwinieta, ze wględu na słabą sieć dróg, brak tuneli i górzyste podłoże. Podczas podróży korzystałam z dwóch lokalnych linii Wingo oraz Avianca. Ceny biletów plasowały się między 100 a 200 PLN za lot. W Kolumbii wszystkie lotniska są nowoczesne. Odprawa jak również kontrola przebiegała sprawnie i nawet nie trzeba wyciągać płynów czy elektroniki z bagażu podręcznego. Zdecydowanie polecam jeśli macie ograniczony czas w Kolumbii i wolicie szybsze dotarcie do celu.

Taxi

Mają biały i żółty kolor, a ceny są stosunkowo podobne do Ubera. Jedyna znacząca różnica – taksówki w środku wyglądają, jakby miały się niebawem rozlecieć. Przy lokalnej kulturze jazdy lepiej zapiąć pasy (jeśli są). Ogółem nie ma czego się bać, na zmianę korzystałyśmy z obu transportów i wszystko przebiegało sprawnie. Jeśli nie wiecie ile powinniście zapłacić za daną trasę, warto sprawdzić w aplikacji Ubera, aby mieć rozeznanie.

Uber

To wygodniejszy transport niż taxi ze wględu na nowsze samoachody (przynajmniej w Medellin). Za to w Bogocie nie były już takie wypasione :). Ceny prawie takie same są w obu transportach. My często korzystałyśmy z Ubera jak nie chciałyśmy wydawać gotówki, lub łatwej było złapać niż taxi.

Cable Car

To jeden z naszych ulubieńców, aby zobaczyć miasta zarówno Bogotę jak i Medellin z góry. W Medellin za przejazd kolejką jak również metrem zapłaciłyśmy 6 PLN (bez wychodzenia z kolejki). Moim zdaniem to must have podczas zwiedzania Comuna 13, aby poczuć klimat miasta. Kolejke w Medellin mieszkańcy używają jako lokalny środek transportu. Za to kolejka w Bogocie jest bardziej turystyczna, aby wjechać na punkt widokowy Monserrate. Tutaj koszt wjazdu to ok 23 PLN w dwie strony.

Pamiątki z Kolumbii

Oprócz standardowych pamiątek jak magnes czy kartka warto z Kolumbii przywieźć: Rum, czekoladę z 80 – 90 % cacao czy kawę z plantacji. Z mojej podróży oprócz lokalnych smakołyków przywiozłam jeszcze ręczne poncho oraz słynne kolumbijskie torebki – Wayuu. Odnośnie miejsc gdzie kupować pamiatki, ja zawsze stawiam na supermarket – Exito to mój zdecydowany ulubieniec. Kawę kupiłam na plantacji 0,5 kg za 60 pln, rum i czekoladę w supermarkecie. Torebki najlepiej kupić w dużych miastach, wtedy mają niższe ceny. W zależności od wiekości między 50 a 100 pln. Ja swoich szukałam dość długo i dopiero w Salento odnalazłam wzór jaki mi pasuje.

Na jak długo przylecieć do Kolumbii

Wszystko zależy od tego ile chcesz zobaczyć. Ja spędziłam w Kolumbii tylko 9 dni i to był dobry przedsmak. Moim zdaniem minimum 2 tygodnie należy zagospodarować, aby zobaczyć najciekawsze miejsca. Oprócz centralnej części warto odwiedzić wybrzeże jak Cartagena, Santa Marta czy wyspy (San Andres). W 3 tygodnie, jesteś już w stanie mieć lepszy obraz kraju i zobaczyć oprócz ww. Amazonię i pustynię Tatacoa. Oczywiście, każdy ma inne preferencje :). Ja wybierając się do Kolumbii wiedziałam, że odpuszczam wybrzeże, ponieważ Karaiby mam na codzień w Meksyku. Dzięki 9 dniom spędzonym w Kolumbii czuje niedosyt i chcę tu wrócić w przyszłym roku, aby odkryć więcej niezwykłych miejsc jakie ma do zaoferowania ten kraj.